این کشور به منظور حفظ اقتصاد و اعتبار بینالمللی خود، چارچوب جامعتری را برای مبارزه با پولشویی (AML) و مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) به طور قابل توجهی توسعه داده است.
سیستم مبارزه با پولشویی یونان با کمک دستورالعملهای اتحادیه اروپا و همسو با استانداردهای گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ، با خطرات جرایم مالی در بخشهای پرخطر مانند حمل و نقل، گردشگری، املاک و مستغلات و داراییهای دیجیتال مقابله میکند.
** چارچوب قانونی مبارزه با پولشویی یونان
سیستم مبارزه با پولشویی یونان مبتنی بر قوانین داخلی و مقررات اتحادیه اروپا است. با ترکیب هر دوی این موارد، مبنای قانونی دقیق و سختگیرانهای برای شناسایی، پیشگیری و مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تشکیل میشود.
قانون 2018/4557: این قانون، اساس سیستم مبارزه با پولشویی یونان است که چهارمین دستورالعمل مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا را به قانون ملی تبدیل میکند.
قوانین 2022/4734 و 2022/4990: این قوانین بهروزرسانیهای دستورالعملهای پنجم و ششم مبارزه با پولشویی را معرفی میکنند که در آنها پوشش به حوزههایی مانند داراییهای مجازی و مالکیت انتفاعی گسترش یافته است.
آییننامه اتحادیه اروپا 2015/847: این آییننامه تضمین میکند که انتقال وجه در داخل و خارج از اتحادیه اروپا قابل ردیابی باشد. این امر به تقویت شفافیت تراکنشهای فرامرزی کمک میکند.
ماده ۲ قانون مجازات یونان: این قانون تعریف جامعی از مجرمان پولشویی ارائه میدهد و مبنای قانونی مجازاتهای کیفری را تعیین میکند.
تلاشهای یونان در زمینه مبارزه با پولشویی (AML) به دقت توسط سازمان بانکداری اروپا (EBA) رصد همچنین توسط MONEYVAL، نهاد نظارتی شورای اروپا در زمینه مبارزه با پولشویی، به طور منظم ارزیابی میشود.
** مراجع نظارتی کلیدی مبارزه با پولشویی در یونان
چندین مرجع نظارتی ملی برای اجرای الزامات مبارزه با پولشویی با یکدیگر همکاری میکنند و هر یک از آنها بر موضوع خاصی از سیستم مالی تمرکز دارند.
۱. کمیسیون بازار سرمایه یونان (HCMC)
HCMC مسئول نظارت بر شرکتهای اوراق بهادار، شرکتهای سرمایهگذاری و ارائهدهندگان خدمات داراییهای دیجیتال که با نام CASP نیز شناخته میشوند، است. این نهاد نظارتی از طریق اجرای تأیید هویت، نظارت بر تراکنشها و اقدامات شفافیتزا، انطباق با قوانین را برای محافظت از بازارهای سرمایه در برابر فعالیتهای مالی غیرقانونی اعمال میکند.
۲. بانک یونان (BoG)
هیئت مدیره بانکها (BoG) مسئول تنظیم مقررات بانکها، مؤسسات اعتباری، ارائهدهندگان خدمات (PSP) و مؤسسات و نهادهای پول الکترونیکی است. آنها یک رویکرد مبتنی بر ریسک را در مورد مبارزه با پولشویی کنترل و اجرا میکنند که مستلزم نظارت و گزارشدهی بلادرنگ فعالیتهای مشکوک برای اطمینان از انعطافپذیری سیستم مالی است.
۳. واحد اطلاعات مالی یونان (مرجع مبارزه با پولشویی)
واحد اطلاعات مالی یونان (FIU HLENIC) به عنوان مرکز ملی دریافت، تجزیه و تحلیل و کاهش گزارشهای تراکنشهای مشکوک (STR) عمل میکند. این واحد اطلاعات مالی، اطلاعاتی را در اختیار مجریان قانون همچنین مقامات ملی قرار میدهد که ابزاری مهم در شناسایی شبکههای پیچیده جرایم مالی است.
۴. وزارت دارایی
وزارت دارایی مسئول هماهنگسازی سیاستهای مبارزه با پولشویی با دستورالعملهای اتحادیه اروپا و دستورالعملهای FATF است. این کار از طریق برنامهریزی راهبردی و تحولات نظارتی انجام میشود، این وزارتخانه سیستم مبارزه با پولشویی بلندمدت یونان را شکل میدهد و از طریق یکپارچگی نظارتی از ثبات اقتصادی کشور پشتیبانی میکند.
** الزامات و تعهدات مبارزه با پولشویی
همه نهادهای موظف که شامل موسسات مالی، شرکتهای کریپتو و مشاغل و حرفههای غیرمالی تعیینشده (DNFBPs) میشوند، ملزم به رعایت طیف گستردهای از الزامات مبارزه با پولشویی هستند.
این موارد عبارتند از:
۱. تعهدات اصلی برای همه کسبوکارها
همه نهادهای تحت نظارت مسئول تأیید هویت مشتریان خود هستند زیرا این امر صحت و اعتبار اطلاعات شخصی و تجاری را تضمین میکند.
شناسایی دقیق مشتری (CDD): سازمانها باید هویت همه مشتریان خود را تأیید کنند تا از صحت و بهروز بودن اطلاعات شخصی و تجاری آنها اطمینان حاصل کنند. این شامل ارزیابی مشخصات ریسک هر مشتری و تراکنش، بسته به عواملی از جمله موقعیت جغرافیایی، نوع تراکنش و ریسک صنعت است.
۲. بررسی دقیق و پیشرفته (EDD):
مشتریان پرخطر که شامل افراد سیاسی (PEP) یا افرادی که در کشورهایی با نظارت ضعیف بر مبارزه با پولشویی فعالیت میکنند، میشوند، در فهرست بررسی دقیقتر قرار دارند.اقدامات نظارتی EDD شامل بررسی دقیق سوابق، اخذ تأییدیه از مدیریت ارشد همچنین نظارت دقیق و مداوم است. همه این مراحل به مؤسسات کمک میکند تا به سرعت خطرات افزایش یافته را شناسایی و به آنها پاسخ دهند.
۳. غربالگری تحریمها:
تمام مشتریان و تراکنشها باید در برابر فهرستهای تحریم که توسط اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، دفتر کنترل داراییهای خارجی (OFAC) و مقامات یونان نگهداری میشوند، غربالگری شوند. انجام این کار تضمین میکند که کسبوکارها با افراد یا نهادهای تحریمشده مواجه نمیشوند یا حتی با آنها تعامل ندارند. سوابق جامع تمام غربالگریها باید برای ممیزیهای احتمالی همچنین اهداف بررسی نظارتی، نگهداری و ذخیره شوند.
۴. گزارش تراکنشهای مشکوک:
همچنین، نهادها موظفند هرگونه تراکنشی را که در رابطه با رفتار شناختهشده مشتری غیرمعمول یا مشکوک تلقی میشود، صرف نظر از مبلغ تراکنش، گزارش دهند. تراکنشهای مشکوک ممکن است شامل تراکنشهای بزرگ ناگهانی، تغییرات غیرقابل توضیح در رفتار یا الگوهای تراکنش و فعالیتهایی باشد که منبع وجوه آنها نامشخص است. گزارش سریع این تراکنشها به واحد اطلاعات مالی یونان برای مداخله در فعالیتهای بالقوه پولشویی در مراحل اولیه مهم است.
۵. نگهداری سوابق:
کسبوکارها موظفند اسناد هویت مشتریان، شامل گزارشهای تراکنشها و هرگونه گزارش ارسالی را حداقل به مدت پنج سال نگهداری کنند. این سوابق باید سازماندهی شده همچنین به راحتی برای بازرسیها و تحقیقات نظارتی احتمالی قابل دسترسی باشند که این امر قابلیت ردیابی و پاسخگویی بلندمدت را تضمین میکند.
۶. کنترلهای داخلی:
سازمانها و نهادها ملزم به استفاده از سازوکارهای قوی انطباق داخلی هستند. این سازوکارها شامل انتصاب یک مسئول انطباق با قوانین مبارزه با پولشویی است که مسئول انجام آموزش منظم کارکنان و ایجاد رویههای حسابرسی داخلی باشد. این مراحل، انطباق قوی را تشویق کرده همچنین مدیریت ریسک فعال را در سراسر عملیات کسبوکار تضمین میکند.
عدم رعایت همه این الزامات و تعهدات اصلی میتواند منجر به عواقب شدیدی شود که شامل جریمههای مالی، تعلیق فعالیتهای تجاری و حتی اقدامات قانونی میشود.
** قوانین مبارزه با پولشویی برای موسسات مالی
احتمال بیشتری وجود دارد که موسسات مالی یونان تحت الزامات سختگیرانهتر مبارزه با پولشویی قرار گیرند که توسط هیئت مدیره و بانک اروپایی نظارت میشود. این موسسات موظفند برای مدیریت تهدیدات موجود و بالقوه، از رویکرد مبتنی بر ریسک (RBA) پیروی کنند.
** حوزههای تمرکز کلیدی
- نظارت بر تراکنشها به صورت آنی:
بانکها همچنین سایر موسسات مالی موظفند از سیستمهای خودکاری استفاده کنند که قادر به شناسایی تراکنشهای مشکوک در حین وقوع باشند، به ویژه تراکنشهایی که بیش از 10،000 یورو هستند. نظارت در لحظه، امکان تشخیص زودهنگام تراکنشهای مشکوک را فراهم میکند و مداخله روان در برابر خطرات احتمالی را تضمین میکند.
- مدیریت ریسک فرامرزی:
به دلیل نزدیکی جغرافیایی یونان به حوزههای قضایی پرخطر مانند ترکیه، قبرس و بخشهایی از بالکان، نهادهای مالی ملزم به اعمال نظارت دقیقتر بر تراکنشهای بینالمللی هستند. این فعالیتهای فرامرزی از طریق مستندسازی، پروفایل مشتریان و نظارت پیشرفته نظارت میشوند.
- سیستمهای ضد تقلب:
استفاده از فناوری پیشرفته مبارزه با پولشویی برای پشتیبانی از انطباق مداوم با قوانین مهم است. این سیستمها ملزم به فعالیت تحت نظارت تحریمها، استفاده از بررسیهای خودکار PEP و اطمینان از هماهنگی کامل با چارچوبهای نظارتی جهانی هستند. بهکارگیری همه این ابزارها به مؤسسات کمک میکند تا قدرت خود را در دفاع از عملیات خود در برابر کلاهبرداری و سوءاستفاده مالی افزایش دهند.
طبق گزارش سالانه ۲۰۲۴ بانک یونان، بیش از ۱۳۰۰ گزارش تراکنش مشکوک (STR) ارسال و ثبت شده است که بسیاری از این موارد مربوط به املاک و مستغلات با ارزش بالا و تراکنشهای مرتبط با ارزهای دیجیتال بوده است.
** انطباق با قوانین مبارزه با پولشویی برای مشاغل و حرفههای غیرمالی خاص
برخی از بخشهای غیرمالی در یونان معمولاً آسیبپذیر و در معرض پولشویی هستند. از این رو، آنها نیز مشمول تعهدات مبارزه با پولشویی هستند که شامل موارد زیر میشود:
- مشاوران املاک:
به دلیل ورود نقدینگی زیاد و سرمایهگذاران خارجی، به ویژه در بازارهای شهری و گردشگری، ریسک بالایی دارد.
- کازینوها و قمارخانهها:
هر دوی این موارد برای اجرای پروتکلهای شناسایی مشتری CDD مورد نیاز هستند و مسئول نظارت بر الگوهای شرطبندی نامنظم در پلتفرمهای فیزیکی و آنلاین میباشند.
- خرده فروشان کالاهای لوکس و جواهرات:
آنها موظفند هویت مشتریان خود را در تراکنشهای با ارزش بالا، به ویژه آنهایی که در زمینه ساعت، فلزات گرانبها و اشیاء کلکسیونی کمیاب فعالیت دارند، تأیید کنند.
- تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال و داراییهای مجازی:
ارزهای دیجیتال به عنوان بخشی از فضای مبارزه با پولشویی GFreece به سرعت در حال تکامل هستند. از زمان تصویب قانون e4733 در سال 2020 که از پنجمین دستورالعمل مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا استفاده میکند، مقامات نظارتی در یونان بر اجرای انطباق با این حوزه پرخطر تمرکز کردهاند.
** الزامات انطباق برای ارائه دهندگان خدمات داراییهای دیجیتال (CASP)
ثبت اجباری: همه CAPSها ملزم به ثبت در کمیسیون بازار سرمایه یونان (HCMC) هستند تا بتوانند به صورت قانونی در حوزه قضایی خود فعالیت کنند.
پروتکلهای KYC : شرکتها همچنین موظفند قبل از فعالسازی کیف پول، پروتکل قوی شناخت مشتری (KYC)را در کنار اقدامات EDD اعمال کنند.
نظارت بر بلاکچین: CASPها موظفند تمام آدرسهای کیف پول را به طور منظم از نظر تحریمهای جهانی و همچنین فهرستهای نظارتی بررسی کنند.
** جریمههای عدم رعایت قوانین
یونان مجموعهای از مجازاتهای سختگیرانه را برای نقض مقررات مبارزه با پولشویی وضع کرده است که نشاندهنده جدیت و تعهد این حوزه قضایی به شفافیت و سلامت مالی آن است.
- عدم ثبت گزارش تخلف: میتواند منجر به جریمهای تا سقف ۱،۰۰۰،۰۰۰ یورو برای هر حادثه گزارش نشده شود.
- نقضهای مکرر و چندگانه: میتواند منجر به تعلیق مجوز یا تعطیلی کامل کسبوکار، بهویژه برای یک مؤسسه مالی شود.
مطالعه موردی: در سال ۲۰۲۳، یک شرکت سرمایهگذاری بسیار مشهور یونانی به دلیل عدم رعایت غربالگری مناسب PEP ، علاوه بر اجرای الزام EDD، مبلغ ۴۵۰،۰۰۰ یورو جریمه شد.
** پروندههای بزرگ پولشویی در یونان
صرف نظر از روند نظارتی، یونان در طول دو دهه گذشته با چندین پرونده پولشویی پر سر و صدا روبرو بوده است.
این پروندهها معمولاً بخشهایی مانند کشتیرانی، املاک و مستغلات، سیاست و بانکداری را شامل میشوند. جدول زیر برخی از موارد شاخص را که آسیبپذیریهای مداوم و همچنین اقدامات اجرایی دولت را نشان میدهند، خلاصه میکند.
نتیجه |
اتهامات |
نهادهای درگیر |
سال |
مورد |
تحقیقات دادستانهای یونان؛ کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، شرکت نووارتیس را ۳۴۷ میلیون دلار جریمه کرد(2020) |
مشکوک به پولشویی رشوه به سیاستمداران/پزشکان |
غول داروسازی و مقامات یونانی |
۲۰۱۶–۲۰۲۳ |
رسوایی رشوه خواری نووارتیس |
محکومیت به جرم اختلاس و کلاهبرداری که بعداً در دادگاه تجدیدنظر برخی از احکام لغو شد |
معاملات زمین با قیمتهای گزاف و پرداختهای شرکتهای صوری |
مقامات کلیسای ارتدکس و افراد نزدیک به دولت |
۲۰۰۸–۲۰۱۴ |
پرونده مبادله زمین صومعه واتوپدی |
واحد اطلاعات مالی یونان از بیش از ۸۰ میلیون یورو تراکنش مشکوک خبر داد |
استفاده از شرکتهای صوری و فاکتورهای جعلی در پیرائوس |
نهادهای ناشناس برونمرزی |
۲۰۲۱ |
حلقه شستشوی بخش حمل و نقل |
داراییها مسدود شده و مراحل دادرسی در حال انجام است |
استفاده از شرکتهای صوری برای پولشویی درآمد حاصل از تجارت مواد مخدر |
توسعهدهندگان املاک محلی |
۲۰۲۰ |
خدمات خشکشویی املاک کوریدالوس |
کارمند محکوم شد و بخشی از وجوه بازگردانده شد |
اختلاس و پولشویی ۴.۲ میلیون یورو از طریق وامهای جعلی |
بانک منطقهای در تسالونیکی |
۲۰۱۹ |
کلاهبرداری از کارمندان بانک |
یورشهای تحت حمایت یوروپل، ۲۳ دستگیری، ۱۲ میلیون یورو توقیف |
قاچاق طلا و تبدیل آن به ارز دیجیتال برای پولشویی سودهای غیرقانونی |
شبکه جنایی، گروههای فرامرزی |
۲۰۲۲ |
حلقه قاچاق طلا در مرز یونان و ترکیه |