|
پنجشنبه 26 مهر 1403
انجمن بینالمللی ناظران بیمه (IAIS)
❇️ تاریخچه
انجمن بینالمللی ناظران بیمه (IAIS) در سال ۱۹۹۴ تأسیس شده است.
هدف آن تنظیم و نظارت بر فعالیتهای بیمهای در سطح بینالمللی، ارتقای هماهنگی بین مقامات بیمهای و تعیین استانداردهای بینالمللی نظارت و قانونگذاری در بخش بیمه است.
این سازمان، بیش از ۲۰۰ حوزه در بیش از ۱۴۰ کشور دارد.
بیش از ۱۳۰ ناظر و کارشناس در این سازمان، خدمات نظارتی و کارشناسی ارائه کرده و ۹۷ درصد از حق بیمهها در سراسر دنیا را این مؤسسه تعیین میکند.
از جمله فعالیتهای این مؤسسه میتوان به تهیه و تدوین آییننامهها و استاندارها، ارائه خدمات مشاورهای و برگزاری سمینارها و همایشها در زمینه فعالیتهای بیمهای اشاره کرد.
همچنین IAIS اعضای خود را آموزش میدهد و فعالیت آنها را با ناظران در سایر مؤسسات و بخشهای مالی هماهنگ میکند.
مقر سازمان در شهر بازل کشور سوئیس است.
❇️ مأموريت IAIS
اهداف اين انجمن جهت حمايت از بيمهگذاران به اين شرح است:
-همكاري جهت بهبود نظارت بر صنعت بيمه در سطح داخلي و بینالمللی براي حمايت از بيمهگذاران؛
- توسعه بازار بيمهاي با تنظيم مقرراتي مناسب؛
-مشاركت در ثبات مالي جهاني.
❇️ برنامه راهبردی و نقشه راه
کار IAIS بر اساس برنامههای راهبردی ۵ساله هدایت میشود. جزءلاینفک این راهبردها، اهداف اصلی (HLGs) است که مناطق تمرکز را برای تلاشهای انجمن مشخص میکند و از ظرفیت همکاری مؤثر با سازمانهای شریک، سایر نهادهای تنظیم استاندارد و ذینفعان صنعت استفاده میکند.
حوزههای خاص تمرکز در اهداف اصلی انجمن عبارتاند از: نهاییسازی و اجرای اصلاحات پس از بحران، نظارت و ارزیابی مستمر ریسکهای کلیدی، رسیدگی به روندهای جهانی شتابزده که ظرفیت تغییر شکل کسبوکار بیمه در سالهای آینده را دارند و ارزیابی اجرا و نظارت.
برای عملیاتیکردن راهبرد خود، انجمن یک برنامه کاری سالانه، معروف به نقشه راه تهیه میکند. نقشه راه، پروژهها و فعالیتهای IAIS را در یک دوره دوساله اولویتبندی میکند اما برای همسویی با ریسکها و روندهای تازه شناساییشده، تغییرات سالانه انجام میشود.
❇️ اهداف برنامه راهبردی (۲۰۲۴-۲۰۲۰)
۱- ارزیابی و پاسخگویی به تحولات بازار
IAIS روندها و تحولات بازار جهانی در بخش بیمه یا مربوط به آن را ارزیابی میکند و به مسائل، فرصتها، چالشها و خطرات مرتبط با مأموریتش پاسخ میدهد.
۲- تنظیم استاندارد
IAIS استانداردهای شناخته شده جهانی را برای نظارت بیمهای تنظیم و حفظ میکند که مؤثر و متناسب باشد.
۳- شیوههای نظارتی
IAIS با به اشتراک گذاشتن شیوههای نظارتی مناسب و تسهیل درک مسائل نظارتی، از اعضای خود حمایت میکند.
۴- رعایت استانداردها
IAIS رعایت مواد نظارتی خود را ارزیابی و ترویج میکند.
۵- عملیات مؤثر و شفافیت
IAIS در انجام مأموریت خود و در برقراری ارتباط با ذینفعان به طور مؤثر، کارآمد و شفاف عمل میکند.
❇️ شرکا
IAIS کار خود را با سایر سیاستگذاران مالی بینالمللی و انجمنهای ناظر یا تنظیمکننده هماهنگ میکند و به شکلدهی سیستمهای مالی در سطح جهان کمک میکند.
لیست شرکا:
-سازمان ابتکار دسترسی به بیمه (A2ii)
-کمیته بازل در مورد نظارت بانکی
-هیئت ثبات مالی
-مؤسسه ثبات مالی (FSI)
-هیئت استانداردهای بینالمللی حسابداری (IASB)
-انجمن بینالمللی اکچوئر (IAA)
-صندوق بینالمللی پول (IMF)
-سازمان بینالمللی ناظران بازنشستگی (IOPS)
-سازمان بینالمللی کمیسیونهای اوراق بهادار (IOSCO)
-شبکه بانکهای مرکزی و ناظران برای سالمسازی سیستم مالی (NGFS)
-سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)
-انجمن بیمه پایدار (SIF)
-مرکز بینالمللی رهبری تورنتو برای نظارت بر بخش مالی
-بانک جهانی
❇️ اصول نظارت بر شرکتهای بیمه
IAIS در اكتبر ۲۰۰۳ اصول اساسى بيمه (ICPs) را با استانداردها و راهكارهاى جديدى براى كنترل و نظارت بر شرکتهای بيمه ارائه كرد كه شامل ۲۸ اصل به شرح زیر است:
- اصل ۱: شرايط لازم جهت نظارت مؤثر بر صنعت بيمه
- اصل ۲: اهداف نظارت
- اصل۳: نهاد نظارت
- اصل ۴: فرآيند نظارت
- اصل۵: همكارى در نظارت و اشتراك اطلاعات
- اصل ۶: اعطاى پروانه
- اصل۷: صلاحيت افراد
- اصل ۸: تغيير در كنترل و انتقال پرتفو
- اصل ۹: حاكميت شركتي
- اصل ۱۰: كنترل داخلى
- اصل ۱۱: تحليل بازار
- اصل۱۲: گزارشدهی به نهاد نظارتي و نظارت خارج از محل
- اصل۱۳: بازرسى در محل
- اصل ۱۴: اقدامات پيشگيري و اصلاحي
- اصل ۱۵: اجرائیه يا مجازات
- اصل ۱۶: انحلال مؤسسه بيمه و خروج از بازار
- اصل ۱۷: نظارت بر هلدینگها يا مؤسسات گروهي
- اصل ۱۸: ارزيابي و مديريت ريسك
- اصل ۱۹: فعاليت بيمه
- اصل ۲۰: تعهدات
- اصل۲۱: سرمایهگذاریها
- اصل ۲۲: مشتقات و سایر ابزارهای مالى
- اصل ۲۳: كفايت سرمايه و توانگرى مالى
- اصل ۲۴: واسطهها
- اصل۲۵:حمايت از مصرفکننده
- اصل 26: اطلاعات، افشاي آن و شفافيت در برابر بازار
- اصل ۲۷: تقلب
- اصل ۲۸: اقدامات ضد پولشويي و مبارزه با تأمين مالي تروريسم
اين اصول جهت استقرار و ارتقاي چهارچوب نظارتي استفاده ميشوند همچنين میتوان از آنها جهت ارزيابي چهارچوب نظارتي مورد نظر براي شناسايي نقاط ضعف و قوت بازار استفاده كرد.
در نوامبر 2019، IAIS آخرین نسخه اصلاح شده اصول اصلی بیمه (ICPs) را به تصویب رساند که یک چهارچوب پذیرفته شده جهانی برای تنظیم و نظارت بر بخش بیمه ارائه میکند.
در همین تاریخ چهارچوب مشترک خود را برای نظارت بر گروههای بیمه فعال بینالمللی (ComFrame) به تصویب رساند. ComFrame یک چهارچوب جامع برای سرپرستان ایجاد میکند تا به فعالیتهای گروهی و خطرات گروههای بیمه فعال بینالمللی (IAIG) رسیدگی و زمینه را برای همکاری و هماهنگی نظارتی بهتر فراهم کند.
بهعنوان بخشی از ComFrame، IAIS همچنین درحالتوسعه یک استاندارد جهانی بیمه مبتنی بر ریسک (ICS) است و سومین نقطه عطف کلیدی در اصلاحات ۲۰۱۹، اتخاذ یک چهارچوب جامع برای ارزیابی و کاهش ریسک سیستماتیک در بخش بیمه بود.
❇️ ساختار
بالاترین نهاد انجمن، مجمععمومی است که متشکل از کلیه اعضا است.
IAIS فعالیتهای خود را از طریق کمیته اجرایی (ExCo) انجام میدهد. این کمیته ۴۰ عضو از مناطق مختلف جهان دارد که نماینده اقتصادهای پیشرفته، بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحالتوسعه هستند.
کمیته اجرایی توسط پنج کمیته پشتیبانی میشود:
-کمیته حسابرسی و ریسک
مسئول بازنگری کنترلهای داخلی انجمن و نظارت بر اینکه فعالیتهای آن از طریق عملیات مؤثر و کارآمد به اهداف خود دست مییابد و با رویهها و مصوبات قابلاجرا مطابقت دارد، است.
-کمیته بودجه
مسئول نظارت بر وضعیت مالی و مدیریت مالی IAIS، ارائه توصیههایی در مورد هزینهها و سطوح مخارج سالانه، توصیه و بازنگری سیاستهای IAIS در زمینه سرمایهگذاری و دارایی است.
-کمیته اجرا و ارزیابی
MPC از اعضا در اجرای مواد نظارتی IAIS با ارزیابی رعایت استانداردهای آن، ارائه راهنمایی در مورد شیوههای نظارتی، ترویج تبادل اطلاعات و همکاری نظارتی، تسهیل ظرفیتسازی نظارتی و ترویج شمول مالی بهویژه برای حوزههای قضایی حمایت میکند.
کمیته اجرا و ارزیابی توسط ۹ گروه پشتیبانی میشود:
- انجمن جرایم مالی
- انجمن مشمولان مالی
- انجمن فینتک
- کارگروه شکافهای حفاظتی
- انجمن درآمد بازنشستگی و بازنشستگی
-مجمع پرداخت بدهی مبتنی بر ریسک
-کارگروه ارزیابی استانداردها
- انجمن نظارتی
- کارگروه امضا کنندگان
-کمیته کلان احتیاطی.
مسئول هدایت و نظارت بر ثبات مالی IAIS است. اجرای چهارچوب کلنگر یکی از پروژههای کلیدی کمیته است، از جمله تمرین نظارت جهانی و کار با هدف حمایت از اعضای IAIS در اجرای چارچوب جامع.
MPC در اجرای وظایف خود توسط دو کمیته فرعی حمایت میشود:
-کارگروه نظارت کلان
-کارگروه نظارت کلان احتیاطی
- کمیته توسعه سیاست
PDC بر توسعه و بررسی مواد نظارتی و پشتیبانی با همکاری سایر کمیتههای مربوطه نظارت میکند.
در اجرای مأموریت خود توسط هفت کمیته فرعی حمایت میشود:
• کارگروه حسابداری و حسابرسی
• کارگروه آزمون سرمایه، پرداخت بدهی و میدانی
• کارگروه حکومتداری
• کارگروه رفتار بازار
• کارگروه تابآوری عملیاتی
• کارگروه حلوفصل
• کارگروه بررسی مواد نظارتی
کمیتهها همچنین میتوانند کمیتههای فرعی را برای کمک به انجام وظایف خود ایجاد کنند.
ExCo کمیته رهبری و مسئول ارائه جهتگیریهای راهبردی و مدیریت امور انجمن است و دبیرکل را منصوب میکند همچنین کلیه تصمیمات ضروری را برای پیشبرد مأموریت IAIS مطابق با مصوبات مجمععمومی اتخاذ میکند.
IAIS با حمایت یک دبیرخانه فعالیت میکند. دبیرخانه IAIS توسط بانک تسویهحسابهای بینالمللی (BIS) در بازل، سوئیس میزبانی میشود. دبیرخانه محل تماس اعضا، کمیتهها، کمیتههای فرعی و ذینفعان IAIS است و مسئولیت عملکرد روزانه IAIS را بر عهده دارد.
دبیرخانه:
-از فعالیتهای IAIS از طریق کمیتهها و کمیتههای فرعی آن حمایت میکند؛
-ارتباط مؤثر بین اعضا و ذینفعان را تضمین میکند؛
-انطباق با سیاستها و رویههای IAIS را حفظ و تقویت میکند؛
-همکاری با سایر نهادها را تسهیل میکند؛
-منابع مالی، مادی و انسانی IAIS را به شیوهای مناسب، مؤثر و کارآمد و مطابق با بودجه مجاز مدیریت میکند؛
-کلیه وظایف دیگر محول شده توسط ExCo را انجام میدهد.
❇️ رئیس کمیته اجرایی
رئیس IAIS نقش کلیدی در ترویج فعالانه مأموریت و فعالیتهای IAIS در مجامع خارجی و با سهامداران ایفا میکند و توسط کمیته اجرایی برای مدت دو سال انتخاب میشود که قابلتمدید است.
ریاست جلسات کمیته و جلسات عمومی اعضا را برعهده دارد.
ریاست گروههای استاندارد سرمایه بیمه و کارگروه مقایسهپذیری که توصیههایی را به کمیته در موضوعات مرتبط با توسعه استاندارد سرمایه بیمه و ارزیابی مقایسهپذیری روش تجمیع ارائه میدهند همچنین گروه ویژهبرنامه راهبردی و چشمانداز مالی و گروه گزینش (مسئول ارائه توصیهها و انتصابات خاص روسا و نایبرئیسان زیرساختهای مختلف) را بر عهده دارد.
❇️ نقش انجمن در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم
بخش بیمه و سایر بخشهای صنعت خدمات مالی به طور بالقوه در معرض خطر سوءاستفاده برای پولشویی و تأمین مالی تروریسم قرار دارند.
مجرمان به دنبال راههایی برای پنهان کردن منشأ نامشروع وجوه بوده و افراد درگیر در سازماندهی اقدامات تروریستی به دنبال راههایی برای تأمین مالی این اقدامات هستند. محصولات و معاملات بیمهگران میتوانند فرصتی برای پولشویی یا تأمین مالی تروریسم فراهم کنند.
شرکتهای بیمه میتوانند دانسته یا ندانسته در پولشویی و تأمین مالی تروریسم دخیل باشند. این امر آنها را در معرض خطرات قانونی، عملیاتی و اعتباری قرار میدهد. بنابراین بخش بیمه باید اقدامات کافی را برای جلوگیری از سوءاستفاده از آن توسط پولشوییها و تروریستها اتخاذ کند و به موارد احتمالی پولشویی و تأمین مالی تروریسم فوراً رسیدگی کند.
بیمه عمر و دیگر بیمهها میتوانند به طرق مختلف توسط پولشوییها و تأمینکنندگان مالی تروریسم مورد استفاده قرار گیرند. این آسیبپذیری به عواملی مانند پیچیدگی و شرایط قرارداد، توزیع، روش پرداخت (نقدی یا انتقال بانکی) و قانون قرارداد بستگی دارد.
IAIS مبارزه با پولشویی (AML) و مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را در اولویت قرار داده است. همانگونه که عنوان شد در اکتبر 2003، IAIS اصول و روش اصلی بیمه را تصویب و منتشر و اصول اصلی نظارت بر بیمهگران را بازبینی کرد.
رعایت اصول اصلی بیمه برای مؤثر بودن سیستم نظارتی الزامی است. مطابق با اصل ۲۸ بیمه، توصیههای گروه ویژه اقدام مالی در مورد پولشویی (FATF) که در بخش بیمه و نظارت بیمهای قابل اجراست برای رسیدن به این هدف باید رعایت شود.
IAIS یک سازمان ناظر FATF است و بر این اساس، توصیههای FATF را تأیید میکند.
بر اساس توصیههای FATF خطرات ML/TF مرتبط با بخش بیمه عموماً کمتر از ریسکهای مرتبط با سایر محصولات مالی (مانند وام یا خدمات پرداخت) یا سایر بخشها (مانند بانکداری) است. با این حال، مانند سایر محصولات مالی، این خطر وجود دارد که وجوه مورد استفاده برای خرید بیمه عمر، عواید حاصل از جرم باشد.
توصیههای FATF از حوزههای قضایی میخواهد که یک «مرجع یا مقامات ذیصلاح» را تعیین تا اطمینان حاصل کنند که مؤسسات مالی (شامل بیمهگران و واسطهها) بهاندازه کافی از رویکرد حوزه قضایی برای اجرای توصیههای FATF برای مبارزه با ML/TF پیروی میکنند.
مرجع صالح AML/CFT اغلب در قوانین یک حوزه قضایی تعیین میشود. ممکن است حوزههایی وجود داشته باشند که مقامات متعددی مسئولیتهای AML/CFT برای بخش بیمه را عهدهدار باشند. مقامات ذیصلاح ممکن است شامل ناظران، ضابطان قضایی و واحد اطلاعات مالی (FIU) باشند که بهعنوان یک مرکز برای دریافت و تجزیهوتحلیل اطلاعات (مانند گزارشهای معاملات مشکوک) و انتشار اطلاعات در مورد ML/TF بالقوه عمل میکند.
در ژوئن 2003، FATF یک مجموعه تجدیدنظر شده از چهل توصیه در مورد مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و در اکتبر ۲۰۰۱، هشت توصیه ویژه در مورد تأمین مالی تروریسم را برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصویب کرد.
IAIS چهل توصیه FATF در مورد پولشویی و توصیههای ویژهFATF در مورد تأمین مالی تروریسم را استانداردهای بینالمللی در زمینه AML/CFT برای سرپرستان بیمه و بخش بیمه میداند.
طبق توصیه 25 FATF، «مقامات ذیصلاح [هر حوزه قضایی] باید دستورالعملهایی را تنظیم و بازخورد ارائه کنند که به مؤسسات مالی و مشاغل و حرفههای غیرمالی تعیینشده در اعمال اقدامات ملی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم کمک بهویژه در شناسایی و گزارش تراکنشهای مشکوک میکند.»
با توجه به توصیههای FATF، IAIS نیاز به راهنماییهای خاص برای سرپرستان بیمه و بخش بیمه را در نظر میگیرد.
تارنمای گروه ناظران بیمه:
https://www.iaisweb.org/
بیمه, انجمن ناظران بیمه, بیمه پولشویی
|