حوزههای قضایی پرخطر مشمول یک فراخوان برای اقدام - ۲۵ اکتبر ۲۰۲۴
حوزههای قضایی پرخطر برای مقابله با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و تأمین مالی اشاعه، در رژیمهای خود کمبودهای راهبردی قابلتوجهی دارند. برای همه کشورهایی که بهعنوان پرخطر شناخته میشوند، FATF از همه اعضا و حوزههای قضایی میخواهد که دقت لازم را افزایش دهند و در جدیترین موارد، از کشورها خواسته میشود اقدامات متقابلی را برای محافظت از سیستم مالی بینالمللی در برابر خطرات اعمال کنند.
خطرات پولشویی، تأمین مالی تروریسم و تأمین مالی اشاعه (ML/TF/PF) از کشور نشئت میگیرد. این لیست اغلب در خارج بهعنوان "لیست سیاه" نامیده میشود.
از فوریه ۲۰۲۰، ایران در ژانویه و آگوست ۲۰۲۴ بدون تغییر اساسی در وضعیت برنامه اقدام خود گزارش داد.
با توجه به افزایش خطرات تأمین مالی اشاعه، FATF درخواست خود را برای اعمال اقدامات متقابل در این حوزههای قضایی پرخطر تکرار میکند.
ایران
در ژوئن 2016، ایران متعهد شد که کمبودهای راهبردی خود را برطرف کند. برنامه اقدام ایران در ژانویه 2018 منقضی شد. در فوریه 2020، FATF خاطرنشان کرد که ایران برنامه اقدام را تکمیل نکرده است.
در اکتبر 2019، FATF از اعضای خود و از همه حوزههای قضایی خواست: افزایش بررسی نظارتی برای شعب و شرکتهای تابعه مؤسسات مالی مستقر در ایران را الزامی کنند. مکانیسمهای گزارشدهی مرتبط پیشرفته یا گزارشدهی سیستماتیک تراکنشهای مالی را معرفی کنند و الزامات حسابرسی خارجی را برای گروههای مالی در رابطه با هر یک از شعب و شرکتهای تابعه آنها در ایران افزایش دهند.
اکنون، با توجه به عدم تصویب کنوانسیونهای پالرمو و تأمین مالی تروریسم در راستای استانداردهای FATF، FATF به طور کامل تعلیق اقدامات متقابل را لغو میکند و از اعضای خود و همه حوزههای قضایی میخواهد تا اقدامات متقابل مؤثری را مطابق با توصیه 19 اعمال کنند. [2]
ایران تا تکمیل برنامه اقدام کامل در بیانیه FATF در حوزههای قضایی پرخطر مشروط به فراخوان برای اقدام باقی خواهد ماند.
اگر ایران کنوانسیون پالرمو و تأمین مالی تروریسم را مطابق با استانداردهای FATF تصویب کند، FATF در مورد گامهای بعدی، از جمله تعلیق اقدامات متقابل تصمیم خواهد گرفت.
تا زمانی که ایران اقدامات لازم برای رفع کمبودهای شناسایی شده در رابطه با مبارزه با تأمین مالی تروریسم در برنامه اقدام را اجرا نکند، FATF نگران خطر تأمین مالی تروریسم ناشی از ایران و تهدیدی که برای سیستم مالی بینالمللی ایجاد میکند، باقی خواهد ماند.
پینوشت:
[1] در ژوئن 2016، FATF از تعهد سیاسی سطح بالای ایران برای رسیدگی به کمبودهای استراتژیک AML/CFT و تصمیم آن برای کمک فنی برای اجرای برنامه اقدام استقبال کرد. از سال ۲۰۱۶، ایران یک رژیم اظهارنامه نقدی ایجاد کرد، اصلاحاتی را در قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و قانون مبارزه با پولشویی تصویب کرد و آیین نامه مبارزه با پولشویی را تصویب کرد.
در فوریه 2020، FATF خاطرنشان کرد که هنوز موارد تکمیل نشده وجود دارد و ایران باید به طور کامل به موارد زیر بپردازد:
(1) جرم انگاری کافی تأمین مالی تروریسم، از جمله با حذف معافیت برای گروه های تعیین شده «تلاش برای پایان دادن به اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی».
(2) شناسایی و مسدود کردن دارایی های تروریستی در راستای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد.
(3) حصول اطمینان از یک رژیم بررسی دقیق مشتری کافی و قابل اجرا؛
(4) نشان دادن چگونگی شناسایی و تحریم ارائه دهندگان خدمات انتقال پول/ارزش غیرمجاز توسط مقامات؛
(5) تصویب و اجرای کنوانسیون های پالرمو و TF و شفاف سازی قابلیت ارائه کمک های حقوقی متقابل.
(6) اطمینان از اینکه مؤسسات مالی تأیید می کنند که نقل و انتقالات بانکی حاوی اطلاعات کامل مبتکر و ذینفع است.
[2] کشورها باید بتوانند در صورت درخواست از سوی FATF، اقدامات متقابل مناسبی را اعمال کنند. کشورها همچنین باید بتوانند اقدامات متقابل را مستقل از هرگونه درخواست FATF برای انجام این کار اعمال کنند. چنین اقدامات متقابلی باید مؤثر و متناسب با خطرات باشد.
یادداشت تفسیری توصیه 19 نمونه هایی از اقدامات متقابلی را که کشورها می توانند انجام دهند مشخص میکند.
کلمات کلیدی :
بیانیه FATFایران fatfمتن کامل بیانیه FATF